Hilde van Keulen: ‘Ik word blij van projecten met een grote toegevoegde waarde.’

431 keer bekeken 0 reacties

Hilde vertelt hoe ze leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs betrekt bij haar onderzoek.

‘Hoe interessant én relevant mijn promotie-onderzoek over het stimuleren van een gezondere leefstijl ook was; ik werd onrustig van het idee dat de resultaten uiteindelijk ergens in een bureaulade zouden belanden,’ begint Hilde van Keulen enthousiast. ‘Daarom zit ik ook zo op mijn plek bij TNO. Voorafgaand aan elk onderzoek wordt hier gevraagd: “Heeft dit toegevoegde waarde en voor wie dan precies?” Ik geloof dat dat dé manier is om écht mijn steentje bij te kunnen dragen. Precies wat mij motiveerde om Gezondheidswetenschappen te gaan studeren. Waarom gedragen mensen zich zoals ze doen en hoe kun je ze ondersteunen om dat gedrag ten bate van zichzelf te veranderen? Gedragsverandering werd daarmee de focus in mijn studie en werk als onderzoeker.’

Weloverwogen keuzes maken

‘Het interessante is: gedragsverandering vormt voor iedereen een uitdaging,’ vervolgt Hilde. ‘Het gaat heel erg over weloverwogen keuzes maken. Want al heb je besloten om gezonder te gaan eten, als je je niet goed voorbereid of de juiste informatie ontbreekt, dan gaat het vaak mis. Of het nu om een gezondere leefstijl, vaccineren of gebruik van anticonceptie gaat… Onderwerpen die er allemaal toe doen en daarom is mijn werk zo leuk,’ lacht Hilde.

Lang Leve de Liefde

Gedragsverandering is iets wat alle onderzoeken bindt die Hilde op haar afdeling Child Health onder haar hoede heeft. Het thema maakt ook deel uit van Hildes project ‘Doorontwikkeling en evaluatie van het lesprogramma over seksuele voorlichting 'Lang Leve de Liefde' voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs’. ‘Het is een effectieve en veelgebruikte lesmethode in het voortgezet onderwijs,’ legt Hilde uit. ‘Maar voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs van cluster 4, kinderen met psychiatrische en/of ernstige gedragsproblemen die een verhoogd risico hebben op onbedoelde zwangerschap, seksueel overdraagbare aandoeningen en seksuele dwang, bestond er nog geen goede aansluitende variant van dit lesprogramma. Terwijl het juist voor hen zo relevant is. Dus ik zag meteen de toegevoegde waarde voor deze kwetsbare groep die wel wat extra ondersteuning kan gebruiken als het gaat om (het aangaan van) relaties en alles wat daarbij komt kijken.’

Geen vragenlijst

Het was Hildes doelgroep waar Femke Hilverda nieuwsgierig naar was. En dan met name hoe je hen in het onderzoek betrekt. ‘Want een onderzoek met leerlingen, dusdanig kwetsbaar dat iets standaards als een vragenlijst waarschijnlijk niet werkt, hoe pak je dat aan?’ vroeg zij zich af. ‘Vragenlijsten werken inderdaad minder goed bij leerlingen die aandachtsproblemen hebben,’ beaamt Hilde. ‘Om het nieuwe lesprogramma te evalueren, zijn we van plan om korte interviews te houden met quizvragen, de terugvraagmethode (“Wat heb je geleerd?”) of een casusbespreking (“Wat zou jij doen in dat geval?”). Bij de doorontwikkeling van het lesmateriaal doen we bijvoorbeeld AB-testen. We laten verschillende materialen zien en ontdekken op die manier welke ze duidelijker, interessanter en mooier vinden. Voor het lesmateriaal zelf passen actieve werkvormen, zoals Kahoot, goed bij de doelgroep of scenario’s (via een documentaire, animaties of tekeningen), waarbij ze kunnen leren van handige én minder handige keuzes en consequenties.’

Ik geef het stokje door aan…

‘Een project is naar mijn mening geslaagd als het blijvend is. Dus ben ik benieuwd naar het project van Mandy Leurs en Nicole Smeets-Curvers. Want hoe borgen zij, vanaf het begin al, dat het project gericht op het opzetten en uitvoeren van samenwerking tussen partijen die zorg en hulp bieden aan zwangere vrouwen, jonge gezinnen en het jonge kind straks door blijft gaan? Hoe zorg je er dus voor dat het een duurzame samenwerking wordt?’

Lees het interview met Nicole Smeets-Curvers

Neem contact op met Hilde

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen